VELKOMMEN!

Den Maritime Storstuen
Velkommen til et moderne samlingspunkt for byens maritime virksomhet, ønsket havnedirektør Einar Olsen. Det totalrenoverte Skur 1 var havnas gave til Drammens 200-års jubileum. Storstua ble åpnet under bybursdagen 19. juni 2011. - Ingen havn, ingen by. Drammen havn har i flere hundre år vært et viktig grunnlag for utvikling av byen. Det er vi også i dag, og vil være det i overskuelig fremtid, sa havnedirektøren.

Skur 1
Skuret, som opprinnelig er fra 1926, hadde gjennomgått et grundig og møysommelig restaureringsarbeid det siste året. Med vannbåren varme og den originale himlingen bevart er gamle og nye bygningselementer kombinert i et moderne lokale.

Vi ønsker å vise byens maritime tilknytning i fortid, nåtid og fremtid. I tillegg til all spennende sjøfartshistorie Drammen kan by på, vil vi vise hvilken betydning havna og havnerelatert næringsvirksomhet har i dag, sa Olsen.

Lokal historie
Maritim storstue skal vise fram mye av den spennende historien som finnes om lokale sjøfolk, deres skip, verftsindustrien, rederiene og næringslivet i regionen. Lokalhistoriker Jo. Sellæg er engasjert for å bistå i dette arbeidet, sa havnedirektøren.

Sjømannsforeningen
Det er AD Arkitekter som har stått for ombyggingen. Ombyggingen er gjort i nært samarbeid med Drammen Sjømannsforening, som også skal ha sine medlemsmøter her. - Deler av den gamle riggen til seilskuta Christiane er montert og andre lokale sjøfartsklenodier er også del av den permanente utstillingen i lokalet, Vi er stolte over å kunne gi byen denne gaven i jubileumsåret, sa Olsen.

Maritim Storstue er åpen søndagene fra 28. juli til og med 8. september.

Dørene åpnes kl 12:00, da er vaflene stekt og kaffen klar. Kom gjerne innom og opplev Drammens maritime historie. Dørene stenges kl 15:00.

VELKOMMEN!

Del denne siden: