http://w248136-www.php5.dittdomene.no/images/stories/com_form2content/p1/f20/10.gifNy bok 4
29-03-2014 14:51:03
Ny bok

«Jeg anbefaler "Fra Tramp til Offshore" fordi det er en av de få bøkene vi har som beskriver livet og virksomheten i den norske handelsflåten fra 1945 til 2000. Det er nordmørske sjøfolk som forteller, men boka har mye større spennvidde enn bare Nordmøre og bør kunne engasjere alle som er interessert i moderne norsk skipsfart.» -Jon Michelet
Kristiansund Skipperforening har dokumentert at omtrent 6000 personer fra Nordmøre seilte i utenriksfart i perioden 1945 – 2000.
I boken forteller sjøfolk som har vært med på utviklingen hvordan de har opplevd sjømannslivet, både i forhold til de utviklingstrekk som er beskrevet, men også på det mer private plan. Her er det rom for eksotiske opplevelser, men også lengsel og savn. Sjømannsfamiliene var spesielle, da far ofte var lenge borte. Hvordan var det å være ektefelle i land, og hvordan opplevde barn å ha en far, som kunne være borte fra familien i årevis er sentrale fellestrekk ved slike familier. Ikke alle greide å tilpasse seg sjølivet. Kanskje krevde det noe spesielt for å greie dette. Mange opplevde også farlige situasjoner, og frykten for ulykker måtte en lære seg å leve med.
Boka har ISBN 9788230321676.