Tur til Kiel og Lübeck 5. - 9. sep 2013
I alt 28 medlemmer, ektefeller, samboere og andre medbrakte linet opp utenfor Storstua den 5/9-13 kl 1000 for transport til Color Line, vi skulle på en tur til Kiel og Lübeck. Det var Knut Knutsen som hadde ideen til turen og vel den som har arbeidet mest med å legge opp et interessant program. Under turen tjenestegjorde Svein Øverby som en assisterende reiseleder.

Under hele turen var vi velsignet med et godt vær, men det var en del skjær i sjøen som frustrerte oss. I Lübeck viste det seg at Knuts samarbeidspartner hadde endret programmet uten å varsle Knut. Dermed ble den planlagte rundturen med en byguide noe amputert. Den planlagte båtturen ble det ikke noe av og vi fikk ikke besøkt fiskerbyen Gothmund samt Travemünde. Men dagen ble avsluttet som planlagt med fellesmiddag på Kieler Yacht Club Hotel. På lørdag innledet vi med besøk i Akvariet, som var skuffende lite. Men det var en del rart å se på. Vi besøkte så Molfsee Friluftsmuseum, som absolutt var severdig. Dagens høydepunkt var en Lichterfart med Wappen von Boisenburg, fra Bahnhofskai og inn i Kielerkanal. Vi var ikke hjemme igjen før langt på natt. Søndag var hjemreisedag. Noen skulle ut på Marinemonumentet og bl a besøke U995 (ex KNM Kaura). Så dukket det siste skjæret opp. Bussen som skulle returnere de som var på Marinemuseet reiste fra dem. Videre ble det arrangert et maratonløp i Kiel som krevde at alle forbindelser mellom hotell og kai ble blokkert, hverken busser eller drosjer kom frem. Det ble stress noen timer, men etter hvert så kom vi oss om bord i Color Line, med et nødskrik. Takk for turen, artig selv med forviklinger.