Spisemøte den 25. mai 2012

Årets siste spisemøte fant sted den 25. mai, så sent har vi aldri før hatt spisemøter i vårsesongen. Arrangementet startet kl 1800 og det ble innledet med et kort medlemsmøte før aftenens foredragsholder, Nils Johan Rønniksen, holdt et meget interessant foredrag om en ballongferd fra Paris til Telemark i 1870. Hele hendelsen var en bieffekt av at 4 franskmenn forsøkte å bryte ut fra tyskernes beleiring av Paris. De skulle bringe en depeche ut til de franske generalene, som lå på utsiden av de tyske styrkene. Man skulle nemlig forsøke å starte et koordinert angrep fra de innesluttede franske troppene i Paris og de troppene som lå på utsiden av den tyske ringen, men værgudene ville det anderledes, ballongen havnet i Telemark. Rønniksen krydret foredraget med underfundige anekdoter samt en liten billedkavalkade, som gjengis nedenfor. For de som er interessert i å lese mer om denne hendelsen kan flg lenker anbefales:

Spisemøtet ble denne gangen arrangert som koldtbord. Marit dekket opp med bayertrukne pølser, laks, eggerøre, karbonader, salater osv osv. Vi led som sedvanlig ingen nød. Heldigvis var alt tømmeret, som bare uken før blokkerte utsikten til sjøen, fjernet. Vår Herre ga oss pent vær slik at vi kunne dra full nytte av de nye utemøblene som er anskaffet. In Alles var vi 61 deltakere.